۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
تعداد بازدید: ۲۲۸۵۴۹
کلسترول بالا می‌تواند منجر به درد در قسمت‌های خاصی از بدن شود که شاید هرگز به آن توجه نکرده باشید.
کد خبر: ۱۴۹۰۷

علائم  کلسترول بالا/ مراقب درد در این ۳ ناحیه بدن باشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛به دلیل ارتباط کلسترول با بیماری‌های قلبی عروقی، این مولکول در طول سال‌ها بدنام شده است. با این حال، مقداری کلسترول برای بدن ضروری است. کلسترول ماده مومی شکل است که در خون یافت می‌شود و برای ساختن سلول‌های سالم ضروری است. اما سطح کلسترول بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

بر همین اساس اگر سطح کلسترول بدن زیر ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر برای بزرگسالان باشد به معنای سالم بودن فرد است، در حالی که میزان کلسترول حداقل ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر بالا در نظر گرفته می‌شود. دلایل اصلی کلسترول بالا خوردن بیش از حد غذا‌های حاوی چربی‌های اشباع و ترانس، حداقل فعالیت بدنی و افراط در عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن و نوشیدن است.

پیامد‌های کلسترول بالا

در حالی که کلسترول بالا معمولاً با علائم همراه نیست، اما می‌تواند تغییرات خاصی در بدن شما ایجاد کند و باعث درد و ناراحتی شود. به عنوان مثال، کلسترول بالا می‌تواند به شریان‌های شما آسیب برساند، که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی را افزایش دهد. بیماری شریان محیطی یک مشکل گردش خون شایع است که در آن شریان‌های باریک باعث کاهش جریان خون به اندام‌های بدن می‌شوند. در مبتلایان به این بیماری، اندام‌های بدن به اندازه کافی خون مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند و این امر موجب بروز علائم زیادی می‌شوند که مهمترین آن‌ها درد پا هنگام راه رفتن است.

کلسترول بالا می‌تواند به شریان‌های شما آسیب برساند، که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی را افزایش دهد. بیماری شریان محیطی یک مشکل گردش خون شایع است که در آن شریان‌های باریک باعث کاهش جریان خون به اندام‌های بدن می‌شوند.

بنابراین، اگر سطح کلسترول شما بیش از حد بالا باشد، روی دیواره‌های شریان‌های شما جمع می‌شود و به تدریج منجر به تصلب شرایین و سپس بیماری شریان محیطی (PAD) می‌شود.انجمن قلب آمریکا بیان می‌کند که شایع‌ترین علامت بیماری شریان محیطی اندام تحتانی، گرفتگی عضلات دردناک در لگن، ران یا ساق پا هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا ورزش است.
به غیر از گرفتگی در لگن، ران و ساق پا، برخی دیگر از علائم رایج مرتبط با PAD عبارتند از:
- بی‌حسی یا ضعف در ساق پا
- زخم روی انگشتان پا، پا یا ساق پا که به نظر نمی‌رسد بهبود یابد
- تغییر رنگ ساق پا
- ریزش مو
- اختلال در رشد مو و ناخن پا
- نبض ضعیف

چگونه سطح کلسترول خود را کاهش دهیم؟ 

انتخاب سبک زندگی مناسب می‌تواند به کاهش سطح کلسترول شما کمک کند و در عین حال سلامت قلب شما را بهبود بخشد.  در اینجا کاری است که می‌توانید انجام دهید:
۱. مصرف چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت قرمز و لبنیات پرچرب را محدود کنید.
۲. چربی ترانس مصرف نکنید
۳. مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ (غذا‌های دریایی) را افزایش دهید
۴. بیشتر از غذا‌های فیبردار استفاده کنید
۵. انجام فعالیت‌های بدنی مختلف
۶. سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید

برچسب ها: چربی چربی اشباع شده بیماری کرونر قلب بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری سکته قلبی
ارسال نظر
آخرین اخبار